fbpx

Dieta bezglutenowa i bezmleczna w Thermomix

Dieta bezglutenowa i bezmleczna w Thermomix

alergeny Thermomix

Jeżeli zauważyłeś, że po zjedzeniu pewnych produktów zaczyna boleć Cię brzuch, miewasz biegunki, wzdęcia lub nudności, jest to sygnał, że warto poddać się badaniom w kierunku diagnozy nietolerancji pokarmowych. Dokonanie ich rozpoznania i wyeliminowanie nietolerowanych produktów z diety może pozytywnie wpłynąć na samopoczucie i uwolnić od dyskomfortu, jaki niosą dolegliwości żołądkowe.

Nietolerancja laktozy dzieli się na dwie grupy:

  • nabyta: rozwija się wraz z wiekiem i przeważnie pojawia się okresowo. Wśród powodów wyróżnia się np. celiakię, zespół jelita krótkiego, mukowiscydozę, zespół Leśnikowskiej-Crohna. 
  • wrodzona (alaktazja): organizm nie wytwarza samodzielnie alaktazy, która potrzebna jest do trawienia laktozy. Może objawiać się już podczas pierwszego karmienia mlekiem matki, częściej jednak pierwsze objawy możliwe do zaobserwowania sią w okolicach 2-4 roku życia. 

Wśród przyczyn nietolerancji glutenu wyróżnia się natomiast celiakię, alergię na pszenicę oraz nieceliakalną nadwrażliwość na gluten.

Produkty mleczne i zbożowe urozmaicają dietę, ale nie są przy tym niezbędne dla funkcjonowania człowieka. Należy pamiętać, że zawierają w sobie witaminy i mikroelementy, które powinno się uzupełniać w inny sposób. Na szczęście producenci żywności coraz liczniej dostrzegają problem, jakim jest nietolerancja nabiału i mleka, dlatego powszechnie dostępne stają się produkty “lactose free”. Zrezygnować należy z mleka i jego pochodnych, a więc jogurtów, masła, sera żółtego, sera pleśniowego i śmietany. Szczególną uwagę warto zachować przy potrawach typu zupy czy słodycze, które mogą zawierać składniki mleczne. Skład produktów warto sprawdzić pod kątem występowania: mleka w proszku, mleka odtłuszczonego w proszku, serwatki w proszku, laktozy, białek mleka i tłuszczu mlecznego. 

Szeroki wachlarz mlek wegańskich – sojowe, orkiszowe, kokosowe, ryżowe czy migdałowe – sprawi, że każdy zdoła znaleźć swój ulubiony zamiennik. Masło można zastąpić masłem klarowanym, margaryną lub oliwą z oliwek. Zamiast serów warto eksperymentować z pastami kanapkowymi, masłem orzechowym, hummusem, guacamole, wprowadzić do kuchni tofu i naturalne jogurty roślinne. 

Poszukując produktów bez glutenu, rozglądaj się za symbolem kółka z przekreślonym kłosem, który oznacza, że produkt nie zawiera glutenu. Obecnie nawet w piekarnie coraz częściej w swojej ofercie mają pieczywo bezglutenowe, które niewiele odbiega smakiem od produktów bazujących na zbożu. Wystrzegać należy się wszystkiego, co w składzie ma pszenicę, pszenżyto, jęczmień, żyto, owies, proszek do pieczenia. Odstawić należy produkty takie jak kasza manna, kuskus, kasza jęczmienna, musli, kasze owsiane, kaszki błyskawiczne zbożowe i mleczno – zbożowe, makaron pszenny, makaron żytni, każde pieczywo, które nie jest oznaczone jako bezglutenowe, ciastka, wafle, biszkopty, ciasta. Niebezpieczne mogą się okazać panierki do mięs i ryb, napoje mleczne z dodatkiem słodu jęczmiennego i inne produkty mleczne z ziarnami zbóż, kawa zbożowa i kakao owsiane czy piwo. 

Produkty, które uważane są za bezpieczne, to soja, ziemniaki, ryż, kukurydza, proso, gryka, tapioka, maniok, amarantus, rośliny strączkowe, sorgo, orzechy oraz mięsa, jaja, owoce i warzywa. 

Zmiana diety zawsze jest dużym wyzwaniem, ale sukces we wprowadzeniu do swojego jadłospisu produktów bardziej przyjaznych dla twojego organizmu szybko się opłaci. Thermomix może okazać się twoim największym przyjacielem przy opracowywaniu i urozmaiceniu sprzyjającej Ci diety – w swojej bazie ma obecnie ponad 600 przepisów z etykietą “bez glutenu” i ponad 400 przepisów “bez laktozy”. Spróbuj i przekonaj się!

Przeczytaj więcej na temat alergenów w kuchni Thermomix

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *